Odottavan aika on pitkä, mutta vihdoin rakennustyöt ovat käynnistyneet. Pari viimeistä viikkoa onkin mennyt joko päivätöissä tai rakennustyömaalla tehden 12-tuntisia työpäiviä. Pelkoni blogin osalta on toteutunut, eli en ole ehtinyt juurikaan kirjoitella tapahtumista tontilla, mutta toivotaan että tilanne hieman rauhoittuu kun saadaan aikataulutetut hommat pois alta.
Lauttakuljetukset
Viikolla 18 saatiin siis homma tosissaan käyntiin. Jäät olivat sulaneet lautan ympäriltä, ja se saatiin lastattavaksi meidän projektimme aloitusta varten. Maanantaina Kaivuupalvelu Timantin Antti olikin valmistellut ensimmäistä kuormaa ajamalla mursketta lautalle.

Saavuimme paikalle illalla tarkoituksena ottaa Antti koneineen vastaan seuraavana päivänä. Lastasin lautalle myös omia suurempia työkaluja ja tarvikkeita, jotta niitä ei tarvitse veneellä viedä. Ensimmäinen kuorma vietiin saareen tiistai-iltapäivänä, jotta lautta saatiin seuraavaksi aamuksi uudelleen kuormattavaksi hirsipaketin toimitusta varten.

Keskiviikko-aamu hieman jännitti, koska kaikkien kesän aikana tarvittavien, suurempien rakennustarvikkeiden siirto oli suunniteltu tapahtuvan kerralla. Tarkoituksena oli purkaa nosturilla kaikki tarvittava suoraan lautalle, ja näin välttää ylimääräiset varastoinnit ja kuljetukset.
Yritin hieman porrastaa purkuja niin, että autot tulisivat tunnin välein kahdeksasta eteenpäin. Neljä autoa tuli puoli yhdeksältä ja yksi yhdeltä, mutta kaiken kaikkiaan homma meni kuin elokuvissa.
Iltapäivällä lautta irtosi lastauspaikalta kohti tonttiamme. Ehdimme vielä illan aikana aloittaa lautan purkamisen. Samanaikaisesti Antti jatkoi kantojen ja pintamaan poistamista.
Kaivuutöiden aloitus
Olin maallikkona laskenut pohjatyöt melko pitkälle urakoitsijan varaan. Antti on kokenut maanrakentaja Puumalassa, ja luotin hänen ammattitaitoonsa rakennuspaikan valinnan suhteen. Rakennusvalvonta oli antanut meille hieman liikkumavaraa paikan suhteen, joka antoi mahdollisuuden siirtää mökkiä, jos pohjan suhteen tulisi yllätyksiä.
Maapohja oli kuitenkin sitä mitä odotettiin ja pohjaa alettiin tekemään juuri suunnitellulle paikalle. Kaikki kannot poistettiin mökin paikan alta ja maa tasoitettiin. Vaikeinta oli hahmottaa monimuotoisella tontilla pinnan suoruus ja korkeuserot. Toiseen nurkkaan tarvittiin melkolailla täyttöä, ja toinen tuntui jäävän hieman liian alas. Lopulta löydettiin mökille sopiva korko, joka istuu omaan silmääni täydellisesti.

Hiekan päälle levitettiin suodatinkangas, joka peitettiin 200mm murskekerroksella.. Myös salaojat hahmoteltiin paikalleen. Samassa. yhteydessä asennettiin viemäriputket ja jätevesijärjestelmä. Anturat olin tilannut valmiiksi SV-Elementiltä, joka osoittautui erittäin hyväksi ratkaisuksi. Anturat olivat valmiiksi raudoitettuja 500x500x200 -nappeja, jotka oli kaivinkoneella helppo nostaa suoraan paikalleen.

Anturoiden alle asennettiin vain 70mm Finnfoam -levy suojaamaan pohjaa roudalta. Näin säästettiin valupäivä sekä seuraava kuivumispäivä, ja päästiin suoraan jatkamaan hommia. Jälkikäteen ajateltuna valmiit anturat olisi voinut tilata myös pitkinä, jotta kantavuus olisi parempi. Liitoksen olisi voinut tehdä saaressa pienemmällä määrällä betonia, mutta ehkä sitten joskus päärakennuksen yhteydessä.

Pilarit valettiin heti seuraavana aamuna, jonka jälkeen pohja täytettiin anturan yläpintaan saakka. Seuraavaksi asensimme koko pohjan alueelle 50mm ThermiSol® EPS 120 Routa -eristeen kahteen kertaan ennen lopullista täyttöä. Halusin mökin jäävän hieman enemmän irti maasta, joten täyttö jätettiin tarkoituksella vajaaksi.

Tavaran määrää oli aluksi vaikea hahmottaa, enkä pitänyt lautan purkua kun muutaman tunnin hommana. Taisi kuitenkin lopulta mennä perjantai ja pitkälle lauantaitakin. Hirsiniput olivat n. 1600 kiloisia, joten ne oli purettava ja hirret oli kannettava yksitellen saareen.
Pinoille löytyi sopivat paikat ja kantoapua oli riittävästi. Hirret lajiteltiin jotakuinkin latomisjärjestykseen, jotta kasausvaiheessa suuria liikkeitä ei enää tarvitse tehdä. Oleellisena osana hommaa oli myös tavaran huolellinen suojaaminen. Niput peitettiin sateelta ja jätettiin odottamaan seuraavaa viikonloppua.

Laituri rantaan ja ensimmäinen hirsivarvi paikalleen
Ennen maanrakennuskaluston poistumista saaresta, pudotettiin vielä painot laituria varten veteen. Painot pudotettiin lautan päältä kaivinkoneella ennalta merkittyihin paikkoihin. Lopuksi laituri kiinnitettiin ketjuihin ja rantaan. Kulkusilta sovitettiin rannassa oleviin pilarikenkiin, jotka olin kiinnittänyt jo aikaisemmin.

Tein pienen arviointivirheen kulkusillan kuormasta, ja rannassa olleet kiinnikkeet osoittautuivat kyllä melko heikoiksi. Ne ajavat toistaiseksi asiansa väliaikaisina kiinnikkeinä, kunnes kehitän siihen jonkin fiksumman systeemin.
Lopuksi haluttiin vielä varmistaa pilareiden oikea paikka ja kannettiin ensimmäisen kerroksen hirret paikalleen. Mitat olivat oikeat, mutta meillä oli käynyt pieni virhe kuvien lukemisessa. Kolme pilaria osoittautui olevan n. 20cm sivussa oikealta paikalta. Jonkinlainen korjaushomma siis tiedossa. Pienestä pettymyksestä huolimatta viikko oli oikein onnistunut, ja tästä on hyvä jatkaa.
