En tiedä kuuluuko tämä normaalisti niihin ensimmäisiin hankintoihin kun aletaan mökkiä rakentamaan, mutta tulipahan nyt hommattua kuitenkin. Tämä tosissaan oli ensimmäinen hankita koskien koko projektia. Fiksuin tapa olisi varmaankin ensin löytää tontilta sille sopiva sijoituspaikka, ja sen jälkeen suunnitella ammattilaisen avustuksella paikkaan sopiva laituri.
Tontin edessä on pahimmillaan 11km vastarannalle, joten sen kerran kun tuuli sattuu sieltä suunnasta puhaltamaan on laituri varmasti kovilla. Veden korkeuden vaihtelun ja sijainnin takia ainut vaihtoehto oli kelluva laituri, mielellään betoniponttoneilla. Tämän olin sentään selvittänyt.

Syksyllä Toria selaillessani huomasin myynnissä olevan laiturin, joka saattaisi sopia tarpeisiimme. Myyjällä oli vähän kiire päästä siitä eroon ennen jäiden tuloa, ja niin pääsimme kättelemään sopuhintaan. Lupasin hoitaa sille kuljetuksen seuraavan viikon aikana, tosin minulla ei ollut hajuakaan minne se kuljetettaisiin.
Olimme jo tässä vaiheessa melko varmoja tonttikauppojen toteutumisesta, joten paras vaihtoehto oli kuljettaa se kerralla suoraan Puumalaan. Muutamalla puhelulla sain sille kuitenkin sijoituspaikan, kiitos siitä muutamalle paikalliselle, avuliaalle kaverille. Kuljetuksen sekä nostot hoiti joustavalla aikataululla (lue: heti) Kuljetusliike Arposalo.
Laiturin vanhat painot ja ketjut jäivät pohjaan, koska todettiin niiden olevan jo niin syvällä mutaisessa pohjassa, että turha edes yrittää. Uudet painot (n. 1100kg/kpl) löytyivät edullisesti Joutsenon Elementin Kotkan tehtaalta ja ne otettiin samaan kyytiin kohti Puumalaa. Painoja tuli hankittua 5 kappaletta joista yhden varasin mahdollista poijua varten.

Laituri koostui kulkusillasta, kolmesta betoniponttonista ja pitkästä kannesta. Edellisenä iltana ennen nostoa laituri irroitettiin kiinnitysketjuista ja siirrettiin veneellä hinaten lahden toiselle puolelle paremmalle nostopaikalle, jonne se ankkuroitiin yöksi. Yöllä pakkanen jäädytti melkein miehen kestävän jään, joka antoikin oman mausteensa seuraavan päivän urakkaan.
Laiturin kansi sahattiin keskeltä poikki, palaset irroitettiin ponttoneista ja nostettiin ensin pois. Ponttonit nostettiin niiden omista nostokoukuista yksi kerrallaan suoraan lavalle.
Kevääseen saakka laituri saa nyt seistä kuivalla maalla odottaen kunnostusta. Poikkisahatut, sekä yksi jäiden runtelema runkopuu pitää ainakin vaihtaa. Laituritikkaiden tuet pitää rakentaa uudestaan, ja saatan jopa vetää sähköt valmiiksi laiturivaloja varten.

1 thought on “Laituri”